Axel Haartman – monitahoinen kulttuurivaikuttaja

Taiteilija, kirjailija, taidekauppias ja museonjohtaja

Axel Haartman (1877 – 1969) oli monipuolinen kulttuurivaikuttaja. Hän oli taiteilija, kirjailija, taidekriitikko, kuvittaja, mainospiirtäjä, lehtimies, taidekauppias ja taidemuseon johtaja.

Hän aloitti opintonsa Suomen Taideyhdistyksen piirustuskoulussa Turussa jo 12-vuotiaana ja jatkoi taideopintojaan Suomen Taideyhdistyksen piirustuskoulussa Helsingissä. Myöhemmin opinnot jatkuivat P.S. Kröyerin oppilaana Kööpenhaminassa ja Wassily Kandinskyn opissa Münchenissa.

Inspiraatiota ulkomailta

Axel Haartman matkusteli laajasti ja asui useaan otteeseen ulkomailla – Firenzessä, Roomassa ja Pariisissa. Pariskunta vietti häämatkansa aikana yli vuoden päivät Italiassa (1898-1900). Hän työskenteli ajoittain myös kuvittajana piirtäen mm. kirjankansia, tekstiilikuvioita, kaakeliuuneja ja huonekaluja. Journalistisiin töihin kuului taidearvosteluiden lisäksi matkakirjeet mm. Pariisin- ja Espanjan-matkoilta.

Axel Haartman toimi opettajana Turun piirustuskoulussa vuosina 1907-1910 ja työskenteli tämän lisäksi myös Gösta Stenmanin taidesalongissa Helsingissä. Vuonna 1923 Axel Haartman nimettiin intendentiksi Turun taidemuseoon, jossa hän työskenteli kolmenkymmenen vuoden ajan. Hänestä tuli tuona aikana taide-elämän keskeisiä hahmoja. Hän osallistui myös aktiivisesti Naantalin museoyhdistyksen ja kaupungin toimintaan.

Omat ja toisten teokset

Casa Haartmanissa on Axel Haartmanin töiden lisäksi esillä myös muiden taiteilijoiden, kuten Victor Westerholmin, Ferdinand von Wrightin, Fanny Churbergin, Albert Edelfeltin ja Haartmanin enon, Casper Wreden, töitä. Esillä on myös muiden aikalaisten kuten Wäinö Aaltosen ja Ragnar Ungernin tauluja.

Axel Haartman oli hyvin kiinnostunut sisustustamisesta, ja suunnitteli itse mm. kotinsa tapetit sekä maalasi kattomaalaukset talon eteiseen ja kirjastoon.

Maalaustensa aiheet hän sai useimmiten kotoaan tai puutarhastaan, ja vaimo Hedvig (o.s. Stolpe) olikin hänen suosikkimallinsa. Kemiössä sijaitseva kesäpaikka Rönnudd on toinen rakas ja toistuva aihe hänen maalauksissaan. Pariskunta piti kotiaan Axelin tärkeimpänä taideteoksena ja halusi sen säilytettävän alkuperäisessä kunnossa.